plenfrdeitptrues

Osoba odpowiedzialna za program DwD

osoba odpowiedzialna za dwdW Parafialnym Zespole ŚDM do zadań osoby odpowiedzialnej za program Dni w Diecezjach (DwD) należy:
1. zaplanowanie przebiegu DwD w parafii i wydarzeń parafialnych podczas pobytu gości,
2. koordynacja pobytu w parafii grupy pielgrzymów – zarówno przed, jak i podczas DwD,
3. angażowanie młodzieży z parafii w przygotowanie i przebieg DwD,
4. kontakt z Centrum ŚDM w diecezji opolskiej.

Wszystkie zadania należy wykonywać we współpracy z Duszpasterzem odpowiedzialnym za przyjęcie w parafii gości.

Dni w Diecezjach potrwają od 20 do 25 lipca 2016 roku. Co trzeba wiedzieć, by je w parafii dobrze zaplanować?

1. W całej diecezji opolskiej każdy dzień Dni w Diecezjach ma określoną tematykę. Przyjęty plan jest następujący:
• Środa (20 lipca) – Dzień Spotkania
- W tym dniu ważna jest integracja młodzieży parafialnej z grupą pielgrzymów. Należy zadbać o zakwaterowanie gości oraz ich poznanie się z rodzinami, a także o posiłek (wspólny tzn. parafialny bądź w rodzinach). Ważnym elementem tego dnia jest Msza św.
• Czwartek (21 lipca) – Dzień Poznania
- Do każdej parafii należy decyzja, czy ten dzień organizowany będzie indywidualnie przez parafię, czy parafia włączy się w inicjatywy organizowane w większych miastach (np. w Opolu, gdzie parafie proszone są, aby zorganizować ten dzień na „większą skalę”).
- W tym dniu można zaplanować Mszę św. dla całego dekanatu.
• Piątek (22 lipca) – Dzień Miłosierdzia
- Ten dzień rozpoczyna się od wspólnej modlitwy (np. droga krzyżowa lub/i adoracja Najświętszego Sakramentu). Podejmowane dzieło miłosierdzia, które ma wypływać z wcześniejszej modlitwy, może być bardzo różne. Ważne jest, aby służyło człowiekowi i nie było tylko i wyłącznie wolontariatem.
- Jeżeli w czwartek nie było Mszy św. dekanalnej, to może się odbyć w piątek.
- W fazie kształtowania się jest idea, by w piątek o 21.00 w całej diecezji młodzież spotkała się w swoich parafiach na Apelu Jasnogórskim i modliła w ważnej na ten czas intencji.
• Sobota (23 lipca) – Dzień Wspólnoty
- W tym dniu wszystkie grupy spotykają się najpierw na Górze św. Anny o 9.30 (Msza św. o 11.00), a potem (od 13.00) młodzież autokarami przewożona jest do Opola na wspólne czuwanie, które zakończy się około 21.30.
- Zadaniem parafii jest zorganizowanie transportu oraz zaopatrzenie swojej grupy w prowiant, którym młodzi będą mogli posilić się w autobusie w drodze z Góry św. Anny do Opola.
• Niedziela (24 lipca) – Dzień Rodziny
- Młodzież spędza czas z rodzinami, u których mieszka. Rodziny zabierają młodych na uroczystą Mszę w parafii, później na niedzielny obiad w domach, a także w preferowany przez siebie sposób spędzają z pielgrzymami popołudnie.
- Wieczorem należy zorganizować festyn parafialny, na którym spotkają się goście i parafianie. Ma to być okazja do wspólnej zabawy i rozmowy.
• Poniedziałek (25 lipca) – Dzień Posłania
- Program tego dnia będzie zależał od tego, o której grupa ma zaplanowany wyjazd do Krakowa. Najważniejszym jest, by zaplanować Mszę św. z rozesłaniem.

Uwagi dodatkowe:
• Informujemy, że zostanie opracowany program pastoralny na cały tydzień, który będzie zawierał m.in. myśli na poszczególne dni, intencje, liturgię słowa. Liczymy, że te materiały będą inspiracją do planowania szczegółów programu DwD.
• Msze św. w czasie DwD powinny być sprawowane w językach, które są zrozumiałe dla uczestników. W pakiecie powitalnym wszyscy pielgrzymi otrzymają książeczki z tłumaczeniem m.in. liturgii słowa.

2. Zaplanowanie posiłków
• Śniadania młodzież je u rodzin.
• Obiady:
- może się zdarzyć, że grupa pojawi się w parafii w środę na tyle wcześnie, że będzie trzeba poczęstować ją obiadem,
- w czwartek i piątek należy przygotować młodzieży wspólny obiad,
- w sobotę konieczne jest zaopatrzenie młodzieży w prowiant,
- w niedzielę młodzież je u rodzin.
• Kolacje są zależne od programu:
- w środę zależy od godziny, o której grupa przyjedzie do parafii,
- w czwartek i piątek może być wspólna w parafii (w czwartek np. ognisko) bądź w rodzinach,
- w sobotę młodzież je kolację w Opolu, a w niedzielę na parafialnym festynie.

3. Zaplanowanie transportu
• Grupa pielgrzymów odpowiada (także finansowo) za przyjazd do parafii oraz za przejazd do Krakowa. Jeżeli jest to grupa samolotowa, to dobrze byłoby pomóc jej w organizacji transportu z lotniska (koszty pokryją później).
• Parafia organizuje i pokrywa koszty transportu w czasie DwD. Niektóre parafie będą poruszały się autobusem tylko w sobotę, a niektóre będą musiały dojechać np. do najbliższego miasta w Dniu Poznania.
• Po wcześniejszych uzgodnieniach z grupą będzie można skorzystać z jej autobusów, jeżeli pozostaną one w parafii (autobusy niektórych grup wracają – np. grupy czeskiej).
• Warto już teraz zarezerwować autobus na sobotę, ewentualnie czwartek, a także z myślą o młodzieży z parafii – na poniedziałek do Krakowa. Jeżeli się nie przyda, będzie go można oddać innej parafii.
• Centrum ŚDM zorganizuje na ten czas dział transportu.

4. Przygotowując DwD warto pomyśleć o współpracy z władzami samorządowymi wszystkich szczebli.

5. Jako Centrum ŚDM chcemy pozostać z parafiami w ścisłej i życzliwej współpracy. Jedynie wtedy, kiedy będziemy działać w jedności, Dni w Diecezjach przyniosą korzyść dla diecezji i każdej z parafii. A szczególnie młodzieży.

Ostatnio zmienianyśroda, 22 June 2016 23:45